poniedziałek, 26 listopada 2018

Andreas M. Wiese - fantastyczna codzienność i jak ją znaleźć


Andreas M. Wiese

Świat z pogranicza jawy i snu, figuratywny i oniryczny jednocześnie. Malarski dorobek Andreasa M. Wiese, czerpiący ze świata filmu, plakatu, grafiki, muzyki, to miejsce, w którym codzienna, typowa, rzeczywistość nasiąka niepokojem, czasem wręcz koszmarem. 



Dzisiaj moi Drodzy wpis gościnny. Młody filmowiec, Szymon Skowroński tym razem o sztuce. Jeżeli też chcecie napisać coś dla #MK, dajcie znak na Facebooku #MK lub piszcie na maila: halo.tu@mocnakultura.pl


Płótna artysty zapraszają do siebie, z daleka pokazując coś zupełnie nam znanego. Stałym motywem są budynki i fragmenty miast i ulic, przywołujące na myśl Hoppera i Rockwella. Jednak wystarczy odwrócić wzrok od tematu, by w cieniu, kącie, na drugim planie znaleźć coś dziwnego, nierealne, jednak tak dobrze tu pasującego…


Andreas M. Wiese przyszedł na świat w 1966 roku w niemieckim Wuppertalu, mieszczącym się w pobliżu Düsseldorfu i Kolonii. Dorastanie w RFN-ie zdaje się mieć silny wpływ na twórczość malarza. W jego dziełach da się bowiem zauważyć nawiązania do modnych wówczas amerykańskich filmów i muzyki przełomu lat 70’ i 80’. Widać echa twórczości muzyka Davida Bowie oraz reżysera Davida Lyncha, a także fascynację literaturą science-fiction, w postaci chociażby Wellesowskiej „Wojny światów”.

Wczesne dzieło, „O.T” to niemal własna wersja hopperowskich „Nighthawks” i pierwsze określenie stylu malarza.

Andreas M. Wiese "O.T."
Późniejszy obraz „Gesichtsstudie nr 4” zdaje się być odpowiedzią Wiese'go na okładkę albumu „Low” Bowiego. Sugerują to wysoki kołnierz modelki, aranżacja płótna, ustawienie profilu i kolorystyka.

Andreas M. Wiese „Gesichtsstudie nr 4”

Dzieła „Braves Madchen” i „Der Herrscher von Iona“ w pewien sposób nawiązują z kolei do postaci z filmów Davida Lyncha „Zagubiona Autostrada“ i „Diuna“.

Andreas M. Wiese „Braves Madchen”

Andreas M. Wiese „Der Herrscher von Iona“

Charakterystycznym wrażeniem u Wiese'go jest również barwa. Obrazy cechują silne kontrasty, w większości – czerwieni i błękitu. Nadaje to scenom dramatyzmu i jest bardzo mocne w odbiorze, zwracając uwagę patrzącego niemal natychmiast.

Większość postaci ma czerwone lub niebieskie ubrania, również budynki i inne obiekty mają przewagę tych barw.

Wiese nie unika również nawiązań do sytuacji politycznej i społecznej. 

Andreas M. Wiese

Stałym motywem twórczości Wiesego są samochody, kamienice, pobocza dróg. Widać w nich odbicia erefenowskich Niemiec, czuć czujną obserwację i wrażliwość na obcość i odmienność, która jest przecież stałym elementem codzienności.

A Wam, z czym kojarzą się dzieła tego artysty? Może widzicie w nich coś więcej, niż my? 


〰〰〰
👉 Więcej na stronie artysty

〰〰〰

A ja przypominam - Jeżeli też chcecie napisać coś dla #MK, dajcie znak na 👉Facebooku #MK lub piszcie na maila 👉 halo.tu@mocnakultura.pl

Tylko pamiętajcie - na #MK piszemy o sztuce "LUDZKIM JĘZYKIEM" 😁

Wasz - Pan Kulturman



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz