Andreas M. Wiese |
Świat z pogranicza jawy i snu, figuratywny i
oniryczny jednocześnie. Malarski dorobek Andreasa M. Wiese, czerpiący ze świata
filmu, plakatu, grafiki, muzyki, to miejsce, w którym codzienna, typowa,
rzeczywistość nasiąka niepokojem, czasem wręcz koszmarem.
Dzisiaj moi Drodzy wpis gościnny. Młody filmowiec, Szymon Skowroński tym razem o sztuce. Jeżeli też chcecie napisać coś dla #MK, dajcie znak na Facebooku #MK lub piszcie na maila: halo.tu@mocnakultura.pl
Płótna artysty
zapraszają do siebie, z daleka pokazując coś zupełnie nam znanego. Stałym
motywem są budynki i fragmenty miast i ulic, przywołujące na myśl Hoppera i
Rockwella. Jednak wystarczy odwrócić wzrok od tematu, by w cieniu, kącie, na
drugim planie znaleźć coś dziwnego, nierealne, jednak tak dobrze tu pasującego…
Andreas M. Wiese przyszedł na świat w 1966 roku
w niemieckim Wuppertalu, mieszczącym się w pobliżu Düsseldorfu i Kolonii.
Dorastanie w RFN-ie zdaje się mieć silny wpływ na twórczość malarza. W jego
dziełach da się bowiem zauważyć nawiązania do modnych wówczas amerykańskich
filmów i muzyki przełomu lat 70’ i 80’. Widać echa twórczości muzyka Davida
Bowie oraz reżysera Davida Lyncha, a także fascynację literaturą
science-fiction, w postaci chociażby Wellesowskiej „Wojny światów”.
Wczesne dzieło, „O.T” to niemal własna wersja
hopperowskich „Nighthawks” i pierwsze określenie stylu malarza.
|
Późniejszy obraz „Gesichtsstudie nr 4” zdaje się być
odpowiedzią Wiese'go na okładkę albumu „Low” Bowiego. Sugerują to wysoki kołnierz
modelki, aranżacja płótna, ustawienie profilu i kolorystyka.
Andreas M. Wiese „Gesichtsstudie nr 4” |
Dzieła „Braves Madchen” i „Der Herrscher von
Iona“ w pewien sposób nawiązują z kolei do postaci z filmów Davida Lyncha „Zagubiona
Autostrada“ i „Diuna“.
Andreas M. Wiese „Braves Madchen” |
Andreas M. Wiese „Der Herrscher von Iona“ |
Charakterystycznym wrażeniem u Wiese'go jest również
barwa. Obrazy cechują silne kontrasty, w większości – czerwieni i błękitu.
Nadaje to scenom dramatyzmu i jest bardzo mocne w odbiorze, zwracając uwagę patrzącego
niemal natychmiast.
Większość postaci ma czerwone lub niebieskie ubrania, również budynki i inne obiekty mają przewagę tych barw.
Większość postaci ma czerwone lub niebieskie ubrania, również budynki i inne obiekty mają przewagę tych barw.
Wiese nie unika również nawiązań do sytuacji
politycznej i społecznej.
Andreas M. Wiese |
Stałym motywem twórczości Wiesego są samochody, kamienice, pobocza dróg. Widać w nich odbicia erefenowskich Niemiec, czuć czujną obserwację i wrażliwość na obcość i odmienność, która jest przecież stałym elementem codzienności.
A Wam, z czym kojarzą się dzieła tego artysty? Może widzicie w nich coś więcej, niż my?
〰〰〰
👉 Więcej na stronie artysty
〰〰〰
A ja przypominam - Jeżeli też chcecie napisać coś dla #MK, dajcie znak na 👉Facebooku #MK lub piszcie na maila 👉 halo.tu@mocnakultura.pl
Tylko pamiętajcie - na #MK piszemy o sztuce "LUDZKIM JĘZYKIEM" 😁
Wasz - Pan Kulturman |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz