12 kwietnia. Co za dzień!
Człowiek - paradoks. Skrajny w zachowaniach, jednoznaczny w sztuce. Ten francuski malarza zaczynał jako neoimpresjonista, ale gdy zetknął się w Paryżu z kubistami zmienił całkowicie swoją sztukę. Od 1911 należał do grupy ekspresjonistów z
Monachium -
"Błękitny Jeździec" (niem.
Der Blaue Reiter). Wypracował własne teorie koloru i światła tworząc nurt zwany
kubizmem orficznym. Słynne są jego serie widoków
Wieży Eiffel'a w Paryżu i obrazy okrągłe. Podobnie jak Picasso projektował dla rosyjskiego baletu scenografie.
Przez całe życie współpracował twórczo ze swoją żoną, także malarką,
Sonię Uhde-Terk (Delaunay). Wielka to była miłość, bo aby ją poślubić, doprowadził do jej rozwodu z pierwszym mężem.
Był żyjącym paradoksem. Człowiekiem bardzo bogatym i fanem ekstrawaganckich smaków, a zarazem tęsknił za prostotą życia w harmonii z naturą. Tylko sztuka pozwalała mu znaleźć pomost między stronami własnej osobowości, przynosząc w efekcie wysmakowaną prostotę jego obrazów.
Dzisiaj obchodzimy 130 rocznicę urodzin
Roberta-Victora-Félixa Delaunay (ur. 1885 w Paryżu, zm. 25 października 1941 w Montpellier).
Art-Kalendarz Mocnej Kultury to codzienna dawka sztuki dla każdego.
Nie piszemy rozbudowanych biogramów, bo takie znajdziecie na
dziesiątkach stron. Dajemy Wam tylko esencję osobowości twórcy. Jeżeli
Was zaciekawimy, pewnie poszukacie więcej :)
|
Robert Delaunay - Eiffel Tower (St Louis) |
|
Robert Delaunay - Jednoczesne Kontrasty-Słońce i Księżyc - 1912 |
|
Robert Delaunay, 1907, Portret Wilhelma Uhde |
|
Robert Delaunay, 1912, Les Fenêtres simultanée sur la ville |
|
Robert Delaunay, 1913, L'Equipe de Cardiff |
|
Robert Delaunay, 1913, Premier Disque |
|
Robert Delaunay, 1938, Rythme nr 1, dekoracje na Salon des Tuileries |
|
Robert Delaunay, c.1906, Paysage au disque solaire |
|
Delaunay ChampDeMars |
|
Robert Delaunay, Selbstporträt 1905-1906 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz