poniedziałek, 23 stycznia 2017

Edouard Manet, czyli jak zrobić skandal "Śniadaniem". Na trawie zresztą.

Edouard Manet, "Śniadanie na trawie", 1863
Édouard Manet to twórca słynnego "Śniadania na trawie", znanego z miliona widokówek, plakatów, tapet, kubków i gadżetów. Większość z nas myli Maneta z Monetem - Claude Monetem (tym od serii impresjonistycznych "Nenufarów"). Jeżeli chcecie w końcu przestać ich mylić, poznajcie Édouarda, bo jego z nikim nie da się pomylić :)


Edouard Manet uwielbiał drażnić purytańskich mieszczan francuskich. Mówiono, że szedł do skandalu do skandalu... Uznawany był przez wielu za współtwórcę i pioniera impresjonizmu, chociaż sam się za impresjonistę nie uważał. Zdaniem krytyków sztuki to on, wraz z Gustave Courbet'em, przeprowadził malarstwo od realizmu do świata impresji.

Chociaż akurat w tym tekście, musi zostać podkreślone, że "tytułowy" obraz impresjonizmu "Impresja, wschód Słońca" namalował wspomniany MONET, Claude Monet 😂

Mało brakowało, by został marynarzem, zamiast malarzem.  Już w wieku 12 lat uczył się rysunku, ale szybko wylądował na statku jako kadet marynarki, gdyż postanowił zostać wilkiem morskim. Nie udało się, i jako 18-latek zaczął w końcu naukę malarstwa. Dla dobra swojego i sztuki światowej! 😘

Wbijając się w skostniałe skały

Teraz pozwolę sobie na obrazowe porównanie, by pokazać Wam, jaka siłę miało malarstwo Claude'a. 

Obrazy Maneta były jak wiertła udarowe wbijające się w skałę sztuki akademickiej i jej sztywnych zasad. Pozornie "niegroźne", stawały w poprzek wszystkim szlakom, utartym przez zdrewniałych burżuazyjnych "akademików". 

Manet pokazał, że nie liczą się jedynie oficjalne teorie sztuki nauczane w Akademiach, ale sednem malarstwa są osobiste strategie twórcze kreowane przez samych artystów. Ten sposób myślenia położył fundamenty pod naszą współczesną wrażliwość.

To tylko "inny Tycjan"

Gdy w 1863 zgłosił na Salon Paryski - najważniejszą wystawę malarstwa we Francji - "Śniadanie na trawie" i "Olimpię" wybuch oburzenia publicznego był tak wielki, że oba dzieła natychmiast usunięto z wystawy. 

Wystawiono je za to na innej wystawie, która stała się miejscem narodzin siły impresjonizmu, na tzw. Salonie Odrzuconych.

Niedługo po otwarciu tego drugiego Salonu, dzieła Maneta oraz jego koleżanek i kolegów, trafiły najpierw do wszystkich Encyklopedii sztuki, a dzisiaj możecie je śledzić w Sieci na setkach stron z arcydziełami. Ot, psikus losu dla "odrzucających" panów z oficjalnego Salonu... 😂

Mówiąc o tych "skandalicznych" dziełach, Manet tłumaczył, ze złośliwym błyskiem w oku, że to przecież tylko impresje na temat dzieł Tycjana... Tyle, że zarówno "Olimpią", jak i nagą kobietą ze "Śniadania...", była... prostytutka Victorine Meurent, znana malarzowi dobrze i dosyć osobiście. 

Żeby nie być niesprawiedliwym, muszę oddać, że Manet nie stał jednak samym skandalem. Wśród jego obrazów chyba każdy z nas kiedyś widział (nawet nie wiedząc czyje to dzieło) "Bar w Folies-Bergère" , "Pijącego absynt" czy "Rozstrzelanie cesarza Maksymiliana".

Skandalizowanie skończyło się raczej średnio. Manet zmarł z powodu ciężkich powikłań spowodowanych przez syfilis...
Ot, los bohemy.

23 stycznia obchodzimy rocznicę urodzin Edouarda Maneta (urodził się w 1832 roku, a  zmarł 30 kwietnia 1883).


Zobacz jeszcze kilka dzieł Edouarda! 🎨↓


Edouard Manet "Bar w Folies-Bergere", 1882. Musee d'Orsay, Paryż

Edouard Manet "Koncert w ogrodach Tuilleries", 1862, National Gallery, Londyn

Edouard Manet "Olimpia", 1863, Musee d'Orsay, Paryż

Edouard Manet "Portret Berthe Morisot z bukietem fiołków", 1872, Musée d’Orsay


Edouard Manet "Jeanne Duval, kochanka Baudelaire'a, leżąca" ("Kobieta z wachlarzem"), 1864, Budapest Museum of Fine Arts, Budapeszt, Wegry

Edouard Manet "Pijący absynt" ("Le Buveur d'absinthe"), 1858-59 Ny Carlsberg Glyptotek


Edouard Manet "Rozstrzelanie cesarza Maksymiliana", 1868, Mannheim, Städtische Kunsthalle

EdouardManet "Anioły przy grobie Chrystusa", 1864, The Metropolitan Museum of Art, New York, USA

Edouard Manet "Canale Grande w Wenecji", 1865

Édouard Manet "Agenteuil", 1874, Musée des Beaux-Arts de Tournai, Belgia

1 komentarz:

  1. "Teraz pozwolę sobie na obrazowe porównanie, by pokazać Wam, jaka siłę miało malarstwo Claude'a." - chyba powinno być napisane "Edouarda" ;)

    OdpowiedzUsuń