German Cueto, Maska, ok. 1960 |
Współpracował i przyjaźnił się z wielkimi jak Jean Arp i Wassily Kandinsky. Współtworzył awangardę sztuki meksykańskiej i paryskiej bohemy. Mimo tego został prawie całkiem zapomniany za życia. Dzisiaj jedziemy do Meksyku poznać Germana Cueto.
Miał być chemikiem
Urodził się jako Germán Gutiérrez Cueto y Vidal. Miał zostać chemikiem. Nawet studiował
Nie przeszkodziło to armii upomnieć się o niego, a jako że nie bardzo chciał służyć w meksykańskim wojsku rewolucyjnym, zwiał do Europy i zamieszkał w Paryżu. Tam wszedł w środowisko artystyczne i nasiąkł "europejską manierą", którą wyróżniała go po powrocie do Meksyku, już do końca życia.
Zawsze nieco na uboczu, w swoim świecie abstrakcji, dopiero po śmierci został "odkryty". Uznano go za pierwszego, meksykańskiego twórcę abstrakcyjnego. Dzisiaj znany jest fanom sztuki przede wszystkim z rzeźb-masek robionych z drewna, drutu, plastiku, blachy, ceramicznych, elektrycznych przewodów i innych materiałów tradycyjnych i nietradycyjnych. Ale Cueto tworzył też obrazy olejne, akwarele, szkła, ceramiki, emalie, kolaże, malowidła ścienne, rysunki tuszem, a nawet pisał prozę. Wow, artysta wielofunkcyjny!
Kumpel Mondriana
Pisałem, że znał wielkich. W 1923 roku był współzałożycielem ważnego ruchu artystycznego w Meksyku, "Stridentismu" ("Estridentismo") wraz ważnymi twórcami Manuelem Maples Arce, Salvadore Gallardo, Edwardem Westonem czy zjawiskową fotograficzką Tiną Modotti. Celem ruchu było całkowite rozbicie dotychczasowej sztuki, zerwanie z tradycyjnymi wartościami i religią. Sztuka miała wynikać z doświadczenia życia codziennego. No po prostu rewolucja.
W Paryżu German należał do organizacji "Cercle et Carré", gdzie współdziałał z takimi sławami jak Piet Mondrian, Jean Arp, Wassily Kandinsky i Georges Vantongerloo.
Ale blichtr nie był mu bliski. Gdy wrócił do swego kraju, świadomie stanął na uboczu środowisk artystycznych. Resztę historii już znacie.
9 lutego obchodzimy rocznicę urodzin (1883) Germána Cueto (zm. 14 lutego 1975)
PS: miał kilkoro dzieci, a wśród nich fajną, kreatywną córkę. María Blanchard Gutierrez-Cueto była znakomitą malarką
Germán Cueto Hombre Corriendo, Mexico City |
Germán Cueto Máscara I 1924 |
Germán Cueto Self Portrait, c. 1950 |
GERMÁN CUETO. HIERROS Y SOMBRAS |
Germán Cueto |
Germán Gutiérrez Cueto. Dialog, 1955 |
Máscaras en Gran Hotel de la Ciudad de México. hotel caído en el temblor de 1985.
OdpowiedzUsuń